Unik leverantörskedja för tillverkning av formade & svetsade flygmotorkomponenter i superlegeringar
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovair/SMF |
Viktiga resultat som projektet gav
Inom projektet har tillverkningskedjan kallformning-varmformning-svetsning studerats i syfte att utvärdera inverkan av att byta ut en kallformad detalj i befintlig produktion av aerodynamisk Vane-assembly, mot varmformad komponent i H282. Projektet demonstrerar tekniken och studerar hur varmformning bidrar till repeterbart produktionsutfall med minimalt materialspill. Leverantörskedjan har studerat processerna genom simulering där detalj tillverkats med mycket goda resultat. Geometrimätningar visar på varmformad detalj och assembly inom tolerans för produktion
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har genererat varmformningsmetod där detaljer tillverkats inom önskade toleranser med minimalt materialspill. Sammanfogning av varmformad detalj med kallformade plåtgeometrier visar på mycket lovande resultat där processparametrar i befintlig produktion är möjliga att tillämpa även för varmformat material. Leverantörskedjan har genom projektet demonstrerat att man hanterar mycket avancerad tillverkning av aerodynamiska flygmotorkomponenter. Projektet har bidragit till beviljat LIGHTer-projekt och resultat avses spridas i vetenskapliga publikationer
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg och genomförande bygger på simuleringsdriven utveckling av experimentella verktyg och processer kring varmformning och sammanfogning av högteknologiska lättviktskomponenter med tillämpning inom flygmotorindustrin. Genom att kombinera kompetenser hos specialiserade SMF och forskare hos RISE har utmanande detaljer kunnat tillverkas genom innovativa tillverkningsmetoder för varmformning och lasersvetsning som ställer stora krav på precision och teknisk excellens. Utvalda resultat planeras att presenteras vid flygtekniska forum och för GKN.