Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Unik leverantörskedja för tillverkning av formade & svetsade flygmotorkomponenter i superlegeringar

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid juni 2020 - september 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovair/SMF

Viktiga resultat som projektet gav

Inom projektet har tillverkningskedjan kallformning-varmformning-svetsning studerats i syfte att utvärdera inverkan av att byta ut en kallformad detalj i befintlig produktion av aerodynamisk Vane-assembly, mot varmformad komponent i H282. Projektet demonstrerar tekniken och studerar hur varmformning bidrar till repeterbart produktionsutfall med minimalt materialspill. Leverantörskedjan har studerat processerna genom simulering där detalj tillverkats med mycket goda resultat. Geometrimätningar visar på varmformad detalj och assembly inom tolerans för produktion

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har genererat varmformningsmetod där detaljer tillverkats inom önskade toleranser med minimalt materialspill. Sammanfogning av varmformad detalj med kallformade plåtgeometrier visar på mycket lovande resultat där processparametrar i befintlig produktion är möjliga att tillämpa även för varmformat material. Leverantörskedjan har genom projektet demonstrerat att man hanterar mycket avancerad tillverkning av aerodynamiska flygmotorkomponenter. Projektet har bidragit till beviljat LIGHTer-projekt och resultat avses spridas i vetenskapliga publikationer

Upplägg och genomförande

Projektets upplägg och genomförande bygger på simuleringsdriven utveckling av experimentella verktyg och processer kring varmformning och sammanfogning av högteknologiska lättviktskomponenter med tillämpning inom flygmotorindustrin. Genom att kombinera kompetenser hos specialiserade SMF och forskare hos RISE har utmanande detaljer kunnat tillverkas genom innovativa tillverkningsmetoder för varmformning och lasersvetsning som ställer stora krav på precision och teknisk excellens. Utvalda resultat planeras att presenteras vid flygtekniska forum och för GKN.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 oktober 2022

Diarienummer 2020-02444