Ultrakompakt AESA-teknologi för autonoma flygfarkoster
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 4 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att utveckla ett kompakt, lättviktsbyggsätt för AESA-teknologi med fokus på halvledarmaterial, kompakta mikrovågsbyggsätt och termisk hantering av kompakta moduler. Projektet har drivit på forskning inom samtliga av dessa områden. LiU har skräddarsytt halvledarmaterial med önskad lagerstruktur där Chalmers sedan har tagit över och fortsätter arbetet med att tillverka transistorer på dessa material. Ett framtaget 3D byggsätt möjliggör mer kompakta byggsätt och mätning på en termisk sensor ger svar på temperatur i den integrerade kretsens kärna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets innovationer stärker flygindustrin genom framtagning av processer för att kunna tillverka kompakta och hög-presterande mikrovågsmoduler i Sverige. Dessa moduler har tillämpningsområden för alla typer av produkter där vikt och storlek är ytterst viktigt, exempelvis för UAVer eller stridsflygplan. En annan viktig effekt är det utökade samarbetet mellan högskolor och industri, för att säkerhetsställa svensk spetskompetens inom halvledare och integrerade kretsar.
Upplägg och genomförande
Projektet har bedrivits i samarbete mellan industri och högskolor. LiU har hanterat tillverkning och optimering av GaN-lagerstrukturen, med information om önskad lagerstruktur från Chalmers. Chalmers har bidragit med forskning på transistorer och kompakta byggsätt, men även med tillverkning av kretsar. Saab har haft ansvaret för design och utvärdering av kretsar, men även de administrativa bitarna som kravställning och projektledning. För att följa upp progressen av projektet har kvartalsvisa uppföljningsmöten hållits.