UHPC som underhåll och reparationsmaterial för ökad hållbarhet av transportinfrastrukturen
Diarienummer | |
Koordinator | CBI Betonginstitutet AB - CBI Betonginstitutet AB - Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 1 727 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 - Tillståndsbedömning och underhåll av transportinfrastrukturen |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte och mål har vara att utveckla en UHPC med reducerad cementhalt för användning vid reparation och förstärkning som ett beständigt alternativ för reparation av armerade betongkonstruktioner inom infrastrukturen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet utvecklade en beständig UHPC med reducerad cement halt som kan användas med konventionella reperationsmetoder. Vid bra ytbehandling av gammal betong kan en bra vidhäftning erhållas. Vid ett mindre täktskit kan UHPC ha samma eller bättre beständighetsegenskaper en traditionell betong. Då UHPC har mindre behov av underhåll & reparation är det ett intressant alternativ.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med en state-of-the-art samling av UHPC och reparations regler, standarder och utförande. Sedan började materialutveckling för att reducera cementhalten med bibehållna förutbestämda egenskaper i färskt och hårt tillstånd. Sedan testades de utvecklade UHPC förmaterialegenskaper och som pågjutningsmaterial. Därefter utfördes storskaliga tester för reparation av en pelare i labb. Sist utfördes LCA & LCC analys. Under hela projektets gång har diverse presentationer av projektet skett.