Tunn och lättvikt ligninrika beläggningar för cykelvägar i trä
Diarienummer | |
Koordinator | Ren Fuel K2B AB |
Bidrag från Vinnova | 202 250 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - maj 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Ansökningsomgång | LIGHTer småföretag 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Cykelvägar tillverkas idag med fossilbaserade bindemedel. Syftet med projektet var att utveckla en biobaserad asfaltsbeläggning på träsubstrat för cykelvägar genom att använda ligninbaserad bindemedel. Målet var att verifiera förutsättningarna för att använda ligninbaserad bindemedel för att uppnå en tunnare asfaltsbeläggning med bibehållna egenskaper, vilket minskar miljöpåverkan och främjar hållbara transportalternativ.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har haft lovande resultat som lett till en framgångsrik formulering av ligninbaserade bindemedel, optimerade beläggningslösningar för transportinfrastruktur och tillfredsställande mekaniska egenskaper som t.ex. vidhäftning och friktion men också lyckats uppnå en viktreducering på 87%. Förväntade effekter inkluderar minskad miljöpåverkan, kostnadseffektiva alternativ och främjande av hållbar mobilitet.
Upplägg och genomförande
Projektet har fungerat väl och var uppdelat i fyra arbetspaket. Ren Fuel K2B AB, var projektledare och tillhandahöll ligninbaserade bindemedel, lignin expertis och framtagning av tre prov som utvärderats. ModC Networks AB var kravställande slutkund och fastställt specifikationer samt utvärderat proverna. RISE AB bidrog med expertis och stöd vid fastställning av specifikationer samt med utvärdering av prover.