Troubleshooting as a Service
Diarienummer | |
Koordinator | Mavenoid AB - Mavenoid Kista |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 2 hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta projekt var att bygga en AI-plattform för guidad felsökning. Målet var att förändra hur en industriell organisation löser sina maskinproblem. Vi har i projektet byggt ut vårt molnbaserade felsökningssystem som hjälper människor att hitta orsaken till ett maskinproblem och åtgärda det. Plattformen låter också experter modellera och visualisera all felsökningskunskap på ett ställe.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har börjat marknadsföra vårt felsökningssystem och har idag sju kunder. Viktiga resultat som uppnåddes är kortare reparationstider, färre olyckor pa grund av mänskligt fel, bättre beslut även under extrem osäkerhet, och lägre kostnader pa grund av att onödiga byten av komponenter undviks.
Upplägg och genomförande
Först byggde och validerade vi en webbaserad prototyp som hjälper experter fånga all diagnostisk kunskap på ett ställe, bygga en människovänlig modell av detta och till sist publicera den modellen. Sen byggde vi ett separat användargränssnitt som låter användare visualisera och analysera den diagnostiska data som genereras från felsökningssessioner. Vi gjorde detta i nära samarbete med en stor industriell organisation i Sverige för att validera att vår produkt som helhet är både värdefull och användbar. I efterhand hade det varit ännu bättre om vi inkluderat fler kunder än en.