Travalytics
Diarienummer | |
Koordinator | Trivector Traffic AB |
Bidrag från Vinnova | 1 001 982 kronor |
Projektets löptid | juli 2024 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla Travalytics, en innovativ digital lösning för att förenkla och förbättra hållbarhetsrapporteringen för företag genom att effektivt samla in, analysera och presentera data om anställdas resor. I projektet läggs stor tonvikt på skalbarhet och potential för tillväxt. Målet är att utveckla och testa Travalytics med slutanvändare (både företag och anställda) för att säkerställa att det svarar mot marknadens behov & har en hög användbarhet.
Förväntade effekter och resultat
Även om arbetsgivare har stora möjligheter att påverka sina anställdas pendlingsmönster, är denna potential hittills i stor utsträckning outnyttjad. Travalytics har potential att bidra till ökad miljöprestanda inom transportsektorn ur ett systemperspektiv. Våra effektmål är att minska CO2e-utsläppen från deltagande företag med 40 % inom 2 år efter projektet och att bli marknadsledande inom CSRD-rapportering med minst 100 företag i minst 5 EU-länder som använder Travalytics inom 3 år efter projektet.
Planerat upplägg och genomförande
Fyra arbetspaket i projektet: (1) Projektledning (2) Tech (3) User testing (4) Business development and sales. Trivector är projektets koordinator och leder arbetspaketen för ledning samt affärsutveckling och försäljning, men arbetar också aktivt i de andra arbetspaketen. Backtick är den primära tekniska partnern. De kommer att leda arbetspaketen för teknik och användartester och kommer att bidra aktivt i andra arbetspaket. Tetra Pak är vår huvudsakliga testpartner. IDA (Dansk Ingenjörsförening) är också partner i projektet, men får ingen finansiering från Vinnova.