Träpålad bank under trafikbelastning
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 2 172 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - maj 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen, utlysning 2 |
Syfte och mål
Träpålning utgör ett alternativ för väg- och järnvägsgrundläggning med betydligt lägre CO2-utsläpp än de annars vanligt förekommande betongpålarna och kalkcementpelarna. Trots att träpålar använts länge är dimensioneringskraven satta med hög säkerhetsfaktor i brist på kunskap om kraftspelen i konstruktionen. Fler träpålar, mer krossmaterial och mer jordarmering används än nödvändigt. Projektet ämnar ge en verkligare bild av kraftspelen och bidra till resurseffektivare konstruktioner.
Förväntade effekter och resultat
Resultatet är dimensioneringskrav på pålavstånd, bankhöjd och jordarmering som tar större variation i beaktning än dagens dimensioneringskrav och tillåter en hållbarare produkt i form av miljöpåverkan, materialkostnad och produktionstid.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i tre delar: 1) uppföljning av befintlig fältlokal längs en träpålad motorväg för att kvantifiera trafiklasternas påverkan, 2) laboratorieförsök för att kvantifiera effekten av jordarmering på bankfyllning och 3) laboratorieförsök av en skalenlig modell av en pålad bank, med kompletterande numerisk modellering. Modellförsöken görs utan jordarmering, ett geonät samt två geonät för olika pålavstånd och bankhöjder.