Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Traffic and Safety - uppkopplade fordon för innovativ trafiksäkerhetsanalys

Diarienummer
Koordinator Ramboll Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 008 850 kronor
Projektets löptid oktober 2024 - september 2025
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Syftet med studien är att djupstudera hur data från uppkopplade fordon kan användas för att identifiera trafikfarliga platser i vägnätet. Upplägget är att djupstudera biltrafikens hastigheter i vägnätet och kartlägga sträckor med hastighetsöverträdelser och förekomst av kraftiga inbromsningar. Målsättningen är kunna bygga upp ett dashboard för väghållare som redovisar riskindikatorer i vägnätet, samt föreslå åtgärder för att förebygga trafikskador.

Förväntade effekter och resultat

Vår förväntan är att projektets genomförande ska kunna bana väg för nya datadrivna metoder till att utvärdera trafiksäkerheten i vägnätet och i förlängningen minska förekomsten av vägtrafikolyckor och trafikskadade. Vi hoppas även att den nya metod som utvecklas inom ramen för projektet ska kunna användas som universell metod för utvärdering av trafiksäkerhet i vägnätet och koppla den till arbetet inom Vision Zero.

Planerat upplägg och genomförande

Genomgång av kommuners nuvarande arbetssätt kring beslut om trafiksäkerhetsåtgärder i vägnätet. Analys av observerad hastighet inom vägnätet via data från uppkopplade fordon. Kartläggning av sträckor med stora avvikelser mot skyltad hastighet. Genomgång av fordonsdata över kring kraftiga inbromsningar. Jämförelse mot inrapporterade vägtrafikolyckor. Urval av platser för uppföljning via kamerautrustning, följande trafikantrörelser samt kompletterande fältstudier kring platsspecifika orsaker. Presentation av platsspecifika åtgärder samt avslutande workshop.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 oktober 2024

Diarienummer 2024-02753