Tjänsteskjuts. Nya modeller för lokala tjänsteresor. En förstudie
Diarienummer | |
Koordinator | Svenska Taxiförbundet |
Bidrag från Vinnova | 498 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att undersöka om en resetjänstverksamhet, utförd av taxi eller andra resetjänster, kan ge en rad samhällsnyttor jämfört med leasade eller ägda tjänstebilar: Färre bilar på vägar och parkeringsplatser, minskad stress för tjänstepersoner, sänkta totala fordonskostnader, minskade utsläpp, minskat buller och en förstärkt lokal arbetsmarknad för inte minst personer som idag har svårt att få arbete. Förstudien gjordes också för att skapa ett beslutsunderlag inför en därpå följande pilotverksamhet där tjänsteskjuts-idén omsätts i praktiken.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förstudien Tjänsteskjuts bidrar till Drive Swedens vision om att Sverige tar en ledande roll i att använda digital teknik för ett mer hållbart transportsystem. Projektet har identifierat de digitala lösningar som krävs för att en kommun ska kunna använda de föreslagna skjutstjänsterna i praktiken. Konceptet Tjänsteskjuts har goda förutsättningar att bidra till ett mer effektivt nyttjande av fordon, gaturum och väginfrastruktur och till en ökad tillgänglighet. Miljöprestanda och trafiksäkerhet har förutsättningar att förstärkas, samtidigt som mobilitetsmarknaden breddas.
Upplägg och genomförande
Förstudiens hypotes har testats genom såväl litteraturstudier som kostnadskalkyler samt en genomgång av praktiska, organisatoriska och juridiska omständigheter. Förstudien har också sett över möjliga IT-lösningar. Denna arbetsgång har också följts. En start-workshop hölls februari 2023. Projektet presenterades vid ett seminarium i Almedalen juni 2023 och vid Drive Sweden Forum i september 2023. Avrapportering hölls vid slutseminarium september 2023. Då slutsatsen är att man bör gå vidare med en pilotstudie planeras en workshop med intresserade aktörer i oktober 2023