Tjänsteskjuts 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | IVL Svenska Miljöinstitutet AB |
Bidrag från Vinnova | 512 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Syfte och mål
Tjänsteskjuts 2.0 följer upp förstudien Tjänsteskjuts (2023) där man prövade idén att ersätta tjänstefordon med skjutstjänster som taxi, och fann att - rätt utförd - skulle en sådan förändring generera en rad samhällsnyttor, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Syftet med Tjänsteskjuts 2.0 är att fördjupa och verifiera dessa fynd genom att följa, stödja och utvärdera den pilotverksamhet som nu förbereds i dels Karlstads kommun, dels Region Stockholm. Målet är att framställa en metodguide, fri för kommuner och andra att använda utifrån egna förutsättningar.
Förväntade effekter och resultat
Förstudien visade att ett skifte till tjänsteskjuts kan minska förvaltningens direkta kostnader, minska miljöstörningar och buller, ta mindre gatu- och parkeringsyta i anspråk, bidra till bättre folkhälsa och effektivare arbetsdag samt skapa en bättre lokal arbetsmarknad och integration. Pilotverksamheterna i Karlstad och i Stockholm förväntas bekräfta och dimensionera dessa samhällsnyttor. Projektet bidrar med forskarstöd, beräkningshjälp, acceptansstudier och utvärdering. Slutprodukten blir en metodguide som sprids till såväl kommuner som entreprenörer.
Planerat upplägg och genomförande
Karlstads kommun och Region Stockholm genomför sina pilotverksamheter i egen regi. Projektet, som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet, stödjer piloterna med forskarstöd, beräkningshjälp, acceptansstudier och utvärdering. Erhållna kunskaper och erfarenheter presenteras senare i en metodguide, framtagen av Klimatkommunerna och Svenska Taxiförbundet. Dessa parter ansvarar också för ytterligare resultatspridning i form av webbinarier och presentationer på externa konferenser.