Tillståndsbedömning och orsaksanalys av sättningar på järnväg med InSAR
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 5 000 000 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovationer för hållbar mobilitet |
Ansökningsomgång | Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023 |
Syfte och mål
Projektet ska undersöka InSAR (Interferometric Synthetic-Aperture Radar) för att komplettera befintliga metoder för tillståndsövervakning och preventivt underhåll av järnvägen. Syftet med studien är att analysera historisk InSAR data vid järnvägsspår och faktorer som kan påverka spårtillstånd: geotekniska, geologiska, klimatmässiga och konstruktionsmässiga. Projektets mål är att förstå och förutspå sättningsrelaterad problematik på järnvägsnätet med hjälp av dessa tekniker.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer bidra med nya tekniker inom InSAR för att komplettera tillståndsövervakning av järnvägen. Studierna ska bidra med kunskap om påskyndande faktorer för sättningar av spåren vilket ger mer marginal för att planera underhåll. Resultaten kan användas vid nybyggnation av spår till exempel genom att välja placering med goda förutsättningar. Med projektets metoder kan orsaker till upprepade spårlägesfel undersökas, vilket ger beslutsstöd om större åtgärdsinvesteringar.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet har tre delprojekt som ska undersöka rälsens tillstånd på nationell och regional nivå och för några särskilda rälsavsnitt som utsätts för upprepade lägesfel. Projektet inleds med den nationella studien. Eftersom resultaten från de andra delstudierna kan ha betydelse för den nationella studien ska den fortsätta löpande under projektperioden. Studien kommer att utnyttja GIS-verktyg för att undersöka korrelationen mellan uppmätta differentialsättningar och olika påskyndande faktorer.