Tillståndsbaserat spårunderhåll i Stockholms tunnelbana
Diarienummer | |
Koordinator | Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik - Storstockholms Lokaltrafik, huvudkontoret |
Bidrag från Vinnova | 465 000 kronor |
Projektets löptid | september 2016 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Vad gäller det rent driftsmässiga införandet har det målet uppfyllts. När det gäller införande i daglig förvaltning och drift kvarstår arbete att utföra. Dels kvarstår verifieringar under ordinarie trafikdrift men framförallt kvarstår att utarbeta de ekonomiskt- som avtalsmässigt ramverk som krävs för att kunna visa att detta är ett effektivt och ekonomiskt verkningsfullt system.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har lyckats införskaffa, installera och driftsätta det aktuella systemet för tillståndsövervakning. Vad gäller verifiering har resultat delvis kunnat erhållas. Vid diskreta händelser har systemet varit till stor nytta för att övervaka spåret. För att kunna bedriva långvarig och kontinuerlig tillståndsbedömning där data ligger till grund för tillstånds- eller prediktivt underhåll återstår arbete att utföra.
Upplägg och genomförande
Upphandling, installation och driftsättning har i stort fortlöpt enligt plan. Verifiering, analys samt utvärdering och vidare implementering i daglig förvaltning och drift har däremot varit betydligt svårare att uppnå. Detta dels beroende på omorganisationer samt personalförändringar men även på grund av komplexiteten när det gäller ekonomi och avtalsfrågor.