Tillgänglighet för förarlösa fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Integrated Transport Research Lab (ITRL) |
Bidrag från Vinnova | 6 073 187 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2018-02713sv.pdf (pdf, 3178 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets övergripande syfte är att bidra till utvecklingen av trafiksäkra transportsystem med hög tillgänglighet vilket är avgörande för fordonstillverkare för att vara konkurrenskraftiga. Målet har varit att identifiera olika faktorer och designval så påverkar tillgängligheten i ett transportsystem med kommersiella förarlösa lastbilar och att ta fram en möjlig systemdesign för hantering av fordonshälsa.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har visat på flera områden där det finns möjlighet att påverka utvecklingen av förarlösa fordon för att öka tillgängligheten. Fem temaområden som bör beaktas i designen av transportsystemet har identifierades. Projektet presenterar även förslag på aktörer och roller som kan stötta fordonshälsa och på så sätt stötta tillgängligheten i systemet och presenterar även med kunskap kring utvecklingen av fjärrövervakning av förarlösa fordon.
Upplägg och genomförande
Metoder som har används i projektet är hämtade från designfältet. Två fältstudier, elva semi-strukturerade intervjuer och två workshops har genomförts i projektet. Resultaten från dessa genererade ett antal designkriterier för ett digitalt verktyg i ett framtida fjärrövervakningcenter och fungerade som underlag vid utveckling av en digital prototyp vilken var en del av den demonstrator som utvecklades i projektet.