Tillgängliga och effektiva Omnikanaler förutsättningen för en hållbar handel
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 2 414 034 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - mars 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Klimatneutral e-handel |
Ansökningsomgång | Klimatneutral e-handel - våren 2023 |
Syfte och mål
Inom handeln idag arbetar många företag med att bygga upp omnikanaler, en kombination av fysisk och digital handel där kunderna sömlöst kan välja att handla i den kanal som passar bäst. Omnikanaler ökar komplexiteten för distributionen inom handeln. Syftet med projektet är att systematiskt beskriva karakteristik och förutsättningar för att olika typer av omnikanaler ska vara hållbara. Målet är att skapa förutsättningar för företag att bygga upp sådana kanaler och därmed möjliggöra för olika typer av konsumenter i olika geografiska områden att handla hållbart.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer att resultera i ett planeringsramverk med konkreta riktlinjer i en vägvisare. Vägvisaren, blir en form av guide kring hur både handlare och stadsplanerare ska tänka och göra för att skapa förutsättningar för hållbar handel. Ambitionen är att bygga ny kompetens för både företag och kommuner avseende samspel och samverkan för att skapa förutsättningar för miljömässigt hållbara omnikanaler.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att genomföras i fyra arbetspaket (AP). AP1 är administrerande, koordinerande och sprider resultaten till viktiga aktörer. I AP 2 utförs fallstudier av tre handlares omnikanaler. Fallstudierna analyserar omfattande empiriska data för att förstå olika typer av omnikanalers miljöpåverkan. AP3 adresserar omnikanalernas påverkan på städer och landsbygd genom att intervjua viktiga aktörer i städer samt bearbeta delresultat från AP2 i workshopar. AP4 bearbetar resultat från AP2 och AP3 för att utveckla konkreta vägvisare avseende hållbara omnikanaler.