The voice of change
Diarienummer | |
Koordinator | Online Voices Europe AB |
Bidrag från Vinnova | 1 766 295 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt projekt var att undersöka om vår egenutvecklade produktionsplattform ”PS” skulle kunna byggas om och säljas till externa kunder i studiobranschen, en helt ny tjänst till en ny internationell målgrupp. Detta har vi under projektets gång fått stark bekräftelse på. Vi har gjort nödvändiga justeringar för att skapa en SaaS-lösning utav PS och skruvat på erbjudandet efter kundernas feedback. Nu är allt det tekniska och juridiska på plats, och vi kan börja bearbeta marknaden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi förväntade oss att under projektet ha kommit något längre vad gäller tester med pilotkunder, men som av anledningar vi inte kunnat råda över, skjutits upp till 2020. Intresset är stort från alla som sett PS. När vi nu helt kan fokusera på sälj och marknadsföringsfasen förväntar vi oss tre-fyra kunder under 2020, och minst ytterligare fem kunder under 2021. Det kan redan i år innebära nyanställningar.
Upplägg och genomförande
I efterhand kan vi konstatera att vi var något naiva kring hur mycket arbete som krävs för att sjösätta en helt ny avdelning, produkt och mot en för oss ny marknad. Vi borde tidigare insett risken att saluföra och drifta en tjänst genom vårt befintliga varumärke (till våra internationella branschkollegor), då vi kan uppfattas som en konkurrent. I övrigt har mycket gått enligt plan. Vi är otroligt nöjda att på så kort tid ha fått fram en helt ny tjänst, och ett extra varumärke; Wide Media.