The Evolutive Meshed Compact City
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB |
Bidrag från Vinnova | 4 469 934 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - september 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Driving Urban Transitions - DUT |
Syfte och mål
För att minska risken att 15-minutersstaden-policyer förvärrar spänningarna mellan centrala städer och perifera områden föreslår projektet en ny modell, anpassad till förutsättningar i perifera områden: Evolutive Meshed Compact City (EMC2). EMC2 föreslår ett pragmatiskt tillvägagångssätt till 15-minutersstaden för europeiska storstadsperiferier, längs befintliga huvudstråk. Mer specifikt kommer projektet att generera en metod för att bedöma EMC2:s potential samt riktlinjer för implementering av EMC2, inklusive exempel och hinder.
Förväntade effekter och resultat
15-minutersstaden syftar till att förbättra livskvaliteten i 2000-talets städer. Övergången till 15-minutersstaden är dock mycket svårare i förorter och bilberoende ytterområden. EMC2-modellen föreslår en utveckling längs befintliga huvudvägar. Genom att anpassas för gångtrafik omvandlas dessa vägar till sammanlänkade, livfulla och inkluderande huvudgator med en bred variation av service samt kopplingar till bredare mobilitetsalternativ. Tanken är att detta kräver endast små förbättringar av befintliga förortsstruktur.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att utvärdera EMC2-modellen i sex europeiska fallstudier. Detta görs med hjälp av en triangulär forskningsmetodik som inkluderar innovativ geospatial modellering, observationer i fält samt jämförande morfologiska och funktionella analyser.