Test och demo av diagnossystem för dynamiskt konfigurerbara batterisystem
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings Universitet Inst f systemteknik ISY |
Bidrag från Vinnova | 1 282 085 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - april 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Test och demo av avancerad digitalisering i verklig miljö |
Syfte och mål
Dynamiskt konfigurerbara batterisystem för framdrivning av tunga fordon är ett lovande koncept med potential att utvecklas till en kommersiell produkt som möjliggör effektivare användning av batterier via individuell styrning av batterimoduler. Projektets syfte är att förebygga förtidigt åldrande och batterihaveri genom att testa och demonstrera diagnos och övervakning på en verklighetslik pilotanläggning. Projektet drivs av Fordonssystem på Linköpings universitet och Scania CV AB.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas demonstrera övervakning av dynamiskt konfigurerbara batterier. Förväntade resultat inkluderar kalibreringsmetoder för olika batteriarkitekturer, analys av diagnossystemets felkänslighet och responstid samt verifiering av dess förmåga att identifiera fel. En diagnosdemonstration av pilotanläggningen stärker konceptets trovärdighet och påskyndar kommersialiseringen. Projektet bidrar till hållbara, kostnadseffektiva batterilösningar för fossilfri transport.
Planerat upplägg och genomförande
En testplan utformas med utgångspunkt i tidigare analyser av batterisystemets diagnostiserbarhet för att identifiera vilka fel och konfigurationer som ska testas. Felen implementeras i pilotanläggningen och tester genomförs enligt överenskomna scenarion. Diagnosalgoritmer kalibreras med data från felfria körfall och utvärderas både under normala förhållanden och vid fel för att säkerställa tillförlitliga resultat. Testerna används för att utvärdera diagnosprestandan.