Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Systemutveckling för ökad övergång mellan yrkeshögskola och högre utbildning (SÖM)- fortsättning

Diarienummer
Koordinator Högskolan Väst - Högskolan Väst Institutionen för ekonomi & IT
Bidrag från Vinnova 7 325 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - april 2025
Status Pågående

Syfte och mål

Projektet ska analysera, utveckla strukturer och processer för hur olika system kan verka tillsammans avseende tillträde, validering, tillgodoräknande, examensordning och om det i någon del går att förena. Projektet ska även utveckla goda exempel på hur arbetet med övergångar mellan utbildningssystem kan utformas samt om och vilka förändringar som krävs i respektive regelverk. Syftet med projektet är att utveckla standardiserade och systemiska processer för: tillgodoräknande, systemisk transparens och validering av reell kompetens.

Förväntade effekter och resultat

Ett resultat av projektet förväntas vara en gemensam nationell struktur inom och mellan YH och högre utbildning för bedömning och rörelse mellan utbildningsanordnare, samt gemensamma strukturer, processbeskrivningar och underlag inför validering- och beslutsprocesser. Detta medger en rörelse mellan olika utbildningsanordnare som tydligt stöder det livslånga lärandet, som också stöds av system för digital infrastruktur för validerings- och beslutsprocesser som stöder implementering och handläggning av projektets kvalitativa resultat, som projektet ska utveckla.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet organiseras via en operativ arbetsgrupp som fokuserar att skapa en sömlös övergång i handläggningsprocesser gällande valideringsprocesser. Efter analys av erfarenheter och utfall i etapp ett, skapas en iterativ process för att utveckla och implementera systemiska processer. Tillsammans med UHR skalar projektet upp implementeringen av ett digitalt validerings- och beslutsstödsystem, från en testbädd kring validering på programnivå till att innefatta flera olika utbildningsaktörer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 oktober 2024

Diarienummer 2022-02921