Syntetisk GNSS för drönarnavigering
Diarienummer | |
Koordinator | I-CONIC Vision AB |
Bidrag från Vinnova | 400 000 kronor |
Projektets löptid | september 2024 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovair - SMF flyg |
Ansökningsomgång | Innovair - SMF flyg våren 2024 |
Syfte och mål
Det finns begränsningar i existerande lösningar för GNSS-fri drönarnavigering. De kan vara tunga, dyra eller känsliga för ogynnsamma förhållanden. I-Conic har gjort en förstudie som visade att vi har en mjukvaruteknik som är förhållandevis billig och kan övervinna en del av de problem som existerande bildbaserade navigationstekniker brottas med. Det föreslagna projektet ämnar ta tekniken från förstudie till prototyp för att möjliggöra djupare affärsdiskussioner med större aktörer (OEM) inom området.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ämnar validera tekniken genom att transformera existerande mjukvara till en prototyp som matchar 3D-modellerna för att nå positionsbestämning. Förutom syntetisk GNSS-navigering skapas även en alternativ stöttning till tröghetssystemet. Genom att komplettera existerande metoder med I-CONICs teknologi vill vi visa att drönarnavigering kan göras mer tillförlitlig och användas vid fler situationer än vad annars är möjligt. Detta kan ligga till grund för diskussioner med större aktörer på marknaden för vidare produktutveckling.
Planerat upplägg och genomförande
Vi har planerat följande aktiviteter för utförande av projektet: Kravanalys,systemdesign Baserat på dialog med aktörer inom drönarnavigering, samla in kravställningar och göra en övergripande systemdesign Ytmodell i realtid Baserat på existerande mjukvara, skapa ytmodeller i realtid Matchning av ytmodeller Baserat på existerande mjukvara för bildmatchning, matchning mellan ytmodeller från drönare och referens-ytmodell. Beräkna syntetisk GNSS-navigering Implementering Implementering av hela kedjan till en färdig prototyp, fälttester, noggrannhetsanalys