Swimlap: just swim and enjoy!
Diarienummer | |
Koordinator | THE OLD PIKES COMPANY AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2016 - november 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Swimlaps mål är att förbättra folkhälsan genom att få fler människor att simma. Swimlap erbjuder en App och en SWIP, en hårdvara som bärs på armen eller i badmössan. Appen och SWIPen bildar tillsammans ett system som mäter det mesta av din simning. Appen är bygg med gamification i tankarna och visualiserar ditt resultat, ger dig möjlighet att dela det i sociala medier och du kan jämföra dig i realtid med andra simmare. Projektets mål var att förvekliga idén och gå från bevisad teknisk potential till produkt redo för marknaden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat av projektet är en produkt som uppfyller de tekniska specifikationer som definierades (bl.a. mäta alla simsätt, vara 10 bar vattentät), och de affärsmässiga specifikationerna. Detta resulterar i en produkt som är prismässigt tillgänglig till de flesta, och som har fått mycket intresse från simmare och allmänheten. Produkten har synats väl i media (TTELA, ToppHälsa, Breakit, mobil.se), och har välkomnats väl (toppbetyg i test på mobil.se). Nästa steg är att distribuera produkten och sälja på bredd front.
Upplägg och genomförande
Projektet innehöll att färdigställa hårdvaran, stabilisera systemet (SWIP + App) till ett tillförlitligt system, ta fram en android version och testa marknaden. De två första spår har lyckats väl och på de tekniska, tidsmässiga och affärsmässiga planen. Android delen har mött försening pga svårigheten både ge support till iOS lanserat produkt och ta fram Android versionen. Att hitta utvecklar kompetens har varit svårare än planerat. Den marknadsmässiga delen är lyckats ty produkten har mötts mycket väl, även om försäljningssiffror är inte i linje med ursprungsprojektet.