Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SWEMOZ - harmonisering och utbyte

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Geovetenskap och miljöteknik
Bidrag från Vinnova 39 700 kronor
Projektets löptid augusti 2020 - december 2020
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att samordna och avprova internet-baserat undervisning i Luleå med undervisning i Mozambique. Dessutom att ge möjlighet till kulturell utbyte mellan studenter från dessa länder.

Långsiktiga effekter som förväntas

LTU kommer troligen att fortsätta med distansundervisning i Maputo. Tidigare har LTU haft 2-3 veckors intensiv undervisning i Maputo men med undervisning på distans finns möjlighet att sprida undervisningen över en längre tidsperiod. Detta är en stor fördel för studenterna. Fysisk närvara av lärare i Maputo och bättre interaktion med studenter måste dock anses som mycket väsentlig för att kunna genomföre bra kursverksamhet.

Upplägg och genomförande

De flesta LTU-studenter på plats i föreläsningsrum men några anslöt då och då via internet Nästan alla föreläsningar spelades in, och video-filer distribuerades till studenter Videoupptagningar av laborationsövningar och fältarbete som spelades in och distribuerades Analys: Svårigheter för läraren att hålla tillräcklig uppmärksamhet åt elever anslutna via internet och eleverna i föreläsningssal får betydligt mer uppmärksamhet. Interaktion med on-line studenter mycket svårare jämfört med dem i klassrummet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 februari 2021

Diarienummer 2020-02511