Swedish GovTech Gateway
Diarienummer | |
Koordinator | Ignt SWE AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - december 2025 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Projektet Swedish GovTech Gateway ska öppna dörrar för svenska startups att komma in på den nordiska offentliga marknaden, och för nordiska startups att nå svenska offentliga organisationer. Målet är att stärka Sveriges offentliga sektors förmåga att samarbeta med innovativa startups och dela erfarenheter kring förkommersiell upphandling mellan Sverige, Finland och Island. Projektet ska ge verktyg för självständigt arbete med marknadsdialog och upphandling mot startups.
Förväntade effekter och resultat
Förväntat resultat är att vi ger 2-4 offentliga enheter tillräckligt med kunskaper, verktyg och möjligheter till erfarenhetsutbyte med andra svenska och nordiska offentliga verksamheter så att de självständigt kan arbeta med marknadsdialog och förkommersiell upphandling mot startups och att projektet tillsammans med deltagarna arbetar för att hitta nya praxis för förenkla upphandlingsförfarandet i nordisk kontext.
Planerat upplägg och genomförande
Vi kommer att arbeta individuellt med innovationsstyrning i varje offentlig enhet för att öka medvetenheten och skapa processer för samarbete med startups. Ett digitalt matchningstillfälle genomförs där deltagarna möter handplockade startups. En innovationsdag i Uppsala i september, samt lärresor till Island i maj och Finland i november för rundabordssamtal och möten med nordiska startups. Digitala erfarenhetsutbyten och publicering på Nordic GovTech Alliance portal möjliggör att sprida insikter