Svets och värmebehandlingsstudier av nya superlegeringar (FEAST)
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 366 270 kronor |
Projektets löptid | augusti 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det första målet uppfylldes och gav viktiga insikter om svetspåverkan, mikrobeståndsdelar i smältzonen och värmebehandlingens effekt på kornstorlek och skadliga ämnen. Det andra målet, att undersöka varmspricker i G27 och VDM 780, pågår fortfarande. Ovän¬tade sprickor i VDM 780, oberoende av varmspricker, upptäcktes och studeras vidare, vilket är en viktig ytterligare upptäckt.
Långsiktiga effekter som förväntas
FEAST-projektet kommer att påverka tillverkningen av flygmotor¬komponenter genom att optimera svetsning och värmebehandling för G27 och VDM 780. Insikter om svetsegenskaper, mikrostruktur och varmsprickning kommer att förbättra tillverkningsprocesserna, vilket ger mer pålitliga och hållbara komponenter. På lång sikt ökar detta säkerheten och prestandan inom flyg- och energisektorerna, med högre materialintegritet och längre livslängd.
Upplägg och genomförande
Projektet undersökte svetsegenskaperna hos superlegeringarna VDM 780 och G27 med Keyhole TIG och lasersvetsning. Svetsförsöken fokuserade på att optimera parametrar för att minimera defekter och uppfylla flygindustrins krav. Mikrostrukturanalys identifierade Nb-rika karbider och spröda Laves-eutektik i smältzonen, vilket understryker behovet av noggrann kontroll. Värmebehandlingsstudier genomfördes för att lösa upp Laves-eutektik och förhindra kornväxt, för att förbättra svetskvaliteten.