Sustainable urban distribution transport
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Institutionen för farkost och flyg |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | september 2016 - februari 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Individrörlighet för innovation och samhällsnytta |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål har varit bidra till utvecklingen av konstruktionslösningar för framtida transportlösningar i staden med fokus på minskad chassivikt, minst 50%, genom att utnyttja fiberkompositer med hög grad av funktionsintegration. Motivet för en sådan drastisk viktminskning kommer av det ökande behovet av utsläppsfria fordon med elektriska och/eller hybrid-drivlina. Högre batterikapacitet resulterar i kraftigt förbättrad batteriutnyttjande och därmed en bättre affär för Scanias kunder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom projektet har medvetenheten hos den mottagande organisationens utvecklingsavdelningar om lättviktslösningar och kompositers möjligheter ökat. Detta har åstadkommits genom en seminarieserie med olika teman kring kompositmaterial såsom, beräkning, tillverkning, livscykelanalys etc. Projektet har på detta sätt skapat en gemensam kunskapsbas hos de utvecklingsgrupper som deltagit.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes med två huvudsakliga delar. Dels anordnade Dr Burman en seminarieserie med olika teman kring kompositer och vidare cirkulerade han i perioder om 6-8 veckor hos olika utvecklings-, konstruktions och beräkningsgrupper. Vid varje sådant stop diskuterades potentiella lösningar för relevanta produkter och där det bedömdes lämpligt initierades utvecklingsprojekt antingen med stöd av studenter (examensarbeten/internship) eller internt.