Sustainability in new digital industries (Susindi)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkulär och biobaserad ekonomi |
Ansökningsomgång | Policy och styrmedel för en hållbar industri |
Viktiga resultat som projektet gav
Susindi har konkret bidragit till att ge handfasta råd och ett stöd till små och medelstora bolag i spelbranschen kring klimatfrågor, både genom goda exempel men inte minst genom guiden och kalkylatorn kring beräkning av scope 3-utsläpp på CO2 som konkret visar hur man kan arbeta med att minska sina utsläpp och bli mer resurseffektiv. Handbokens stycken om policy och användning av spel som verktyg för en bredare klimatomställningsdiskussion är också ett viktigt resultat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi tror att projektet blir en bas för branschens fortsatta arbete med klimatomställningsfrågor och kan också utgöra grund till framtida anpassningar av klimatfrågor, exempelvis genom hur IP hanteras i klimatkontext. Projektet kommer också bli en bas och standard för hur den svenska branschen kan arbeta med utsläpp och klimatfrågor. På sikt är målet att Susindi och framtida uppföljningsprojekt ska kunna leda till ett mer resurseffektivt samhälle och framförallt en mer aktiv och gemensam dialog.
Upplägg och genomförande
Upplägget var strukturerat och följde de arbetspaket som användes i ansökan med systematiska uppföljningar och tydliga logikkedjor. Leveranserna hölls i arbetet och projektet kunde uppnå sina mål i god tid utan förseningar. Projektet inleddes med kartläggning av bolagens behov och beräkning för kalkylatorn. När denna var påbörjad initierades arbetet med policy och best-practice till handboken. När kalkylatorn var klar testades den och guiden färdigställdes för att översättas och tryckas.