Strategiska partnerskap för uppskalning av affär och effekt av delad mobilitet med EC2B
Diarienummer | |
Koordinator | EC2B Mobility AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Impact innovation - Startups |
Ansökningsomgång | Impact Innovation Start/Scale: Ett erbjudande till små och medelstora företag |
Viktiga resultat som projektet gav
Konceptet att arbeta med strategiska partners har initierats och varit lyckosamt under projektets gång. Det har även breddats upp till fler typer av möjliga partners och även sätt att samarbeta på – i ansökan var vår initiala idé att främst jobba genom partners kanaler men nu har vi även identifierat att det även finns intresse hos dem att sälja sina produkter och tjänster genom våra kanaler. Med rätt paketering och upplägg så kan vi stärka varandra på ett mycket tydligare sätt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekter väntas främst inom: marknadsföring/branding, fokus för teknisk utveckling samt inom affär och försäljning. Vi ser att vårt och strategiska partners varumärken har potential att förstärka varandra, vilket i sin tur ledet till såväl ökad kännedom som tydligare positionering. Med ett starkare erbjudande är förväntan att det ska ge lägre inköpströskel och enklare säljprocesser. Partnerskapen har inneburit ett fokus i vår tekniska utveckling och hur vi kan fördjupa samarbetena framöver.
Upplägg och genomförande
Arbetet initierades med identifiering, kontakt och iterering med potentiella strategiska partners. En marknadsstrategi för respektive partnerskap för affär, kundgrupp och behov utarbetades. Fokus var på en gemensam processutveckling med ansvarsfördelning och arbetsflöden. En plan för tekniska anpassningarna har tagits fram för att möta identifierade behov. Tillsammans med en partner har vi testat erbjudandet på marknaden och med ytterligare en arbetar vi för lansering inom kort.