StoryTourist - från verifierad prototyp till skalbar plattform
Diarienummer | |
Koordinator | Velodrom AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2019 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 2 - våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
StoryTourist är nytt sätt att resa och uppleva böcker, filmer och andra berättelser på de platser där de utspelar sig - det är som Pokémon Go för berättelser! StoryTourist har genomfört en utredning för att verifiera företagets B2B-marknad och har uppnått projektets mål att attrahera nya finansiärer, samt lagt grunden för en internationell uppskalning genom att identifiera nya immaterialrättsliga möjligheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är att bolaget tillförts nytt kapital och kontaktnät från branschrelevanta investerare, samt nya kunskaper och nya digitala tillgångar som lett till att våra strategier kring StoryTourists B2B-marknad antingen marknadsanpassats eller verifierats. De nya immaterialrättsliga möjligheterna var en oväntad effekt, som kommer att vidareutvecklats och kan få stor betydelse för bolagets framtid.
Upplägg och genomförande
För att nå projektets övergripande mål planerade vi tre olika aktiviteter, som alla hade egna delmål: utredning av samarbetspartnernas behov, byggande av publiceringsplattform MVP, samt spel- och interaktionsdesign, på och mellan plattform och app. Under projektets gång har vi omfördelat tid och resurser mellan de olika aktiviteterna för att anpassa oss till projektresultaten samt Coronapandemin, som drabbat turistbranschen hårt. Vi har dock ändå lyckats nå projektets övergripande mål.