StoryTourist
Diarienummer | |
Koordinator | Velodrom AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - mars 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
StoryTourist är nytt sätt att resa och uppleva böcker, filmer och andra berättelser på de platser där de utspelar sig - det är som Pokémon Go för berättelser! StoryTourist har genomfört en utredning av marknadsmässiga förutsättningar genom att testa och validera tilltänkta kundsegment, marknadsstrategier och affärsmodell och har uppnått projektets mål att göra innovationen StoryTourist investeringsredo, vilket lett till en första investering av riskkapital.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är, vid sidan om investeringen av riskkapital, att vissa av StoryTourists strategier kring kundsegment, marknadsföringskanaler, affärsmodell och prissättning mot slutkonsumenten har kunnat verifieras, medan andra har marknadsanpassats utifrån projektets lärdomar. Projektet kommer också, som planerat, resultera i ett följdprojekt som syftar till att vidareutveckla vår affärsmodell och stärka vår skalbarhet och konkurrenskraft genom att utveckla en publiceringsplattform för vår B2B-marknad.
Upplägg och genomförande
För att nå projektets övergripande mål planerade vi tre olika aktiviteter, som genomfördes parallellt och alla hade egna delmål: kundbehovs- och marknadsvalidering, affärsmodells- och prissättningstest samt produktvalidering och teknisk vidareutveckling. Vi ändrade upplägget kring affärsmodells- och prissättningstesten, vilket ledde till att vi fick ökad kunskap om hur vår produkt används, men på bekostnad av kunskap om affärsmodellen. Vi nådde dock våra delmål inom de övriga två aktiviteterna, samt vårt övergripande mål.