Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

STOLT - Stockholm Local Transitions

Diarienummer
Koordinator Stockholms kommun - Stockholms stad Trafikkontoret
Bidrag från Vinnova 20 000 000 kronor
Projektets löptid juni 2024 - juni 2026
Status Pågående

Syfte och mål

Systemdemonstratorns syfte är att bidra till effektiva och utsläppsfria transporter i ett levande och rättvist Stockholm. STOLT (Stockholm Local Transitions) är en plattform och ett verktyg i arbetet mot en utsläppsfri innerstad 2030 och bidrar genom ett antal demonstrationer som enskilt och tillsammans ska minska bilresande, elektrifiera transporter samt generera en mer attraktiv stadsmiljö. STOLT utgår från införandet av miljözon klass 3 och stadsmiljözon i Gamla stan som möjlighetsfönster för bred omställning mot ett effektivt och utsläppsfritt transportsystem.

Förväntade effekter och resultat

Direkta nyttor och effekter av de demonstrationer som genomförs i projektet är: 1) Minskat bilresande, 2) Attraktiv stadsmiljö och 3) Elektrifierad fordonsflotta. Genom de arbetssätt som utvecklas och etableras bidrar STOLT även till att utveckla förmågor inom systeminnovation, aktörsgemensam omställning, reflexivt lärande, digital transformation och nyttogörande av innovation.

Planerat upplägg och genomförande

STOLT utgörs av demonstrationer i verklig miljö som görs tillsammans med många aktörer och utifrån ett brett systemperspektiv. Projektet omfattar omställning inom områdena policy, infrastruktur, logistik, affärsmodeller och beteenden. Därtill utvecklas metoder för lärande, uppskalning, digitalisering och portföljstyrning för att skapa ”det nya normala”. Följande demonstreras: 1.Införande av stadsmiljözon Gamla stan 2.Ramavtal för fossilfria transporter 3.Införande av Miljözon klass 3 i city 4.Elektrifierad entreprenad 5.Slopat nattförbud och skalning av off-peak

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juli 2024

Diarienummer 2024-01364