Stöd kognitiva förmågor för prediktiv bearbetning genom förarövervakning
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Skövde - Högskolan i Skövde Inst för informationsteknologi |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov |
Viktiga resultat som projektet gav
Målen uppfylldes. Simulatorstudien visade resultat gällande ökad säkerhet med hjälp av förarövervakningssystem. Värdefulla insikter genom intervjuer och enkäter kom också fram. Dessa inkluderade hur förare upplevde systemets funktioner och vilka faktorer som påverkade deras upplevda säkerhet och irritation. Utvecklingskriterier för ADAS har visat en relation till olika trafikdatakällor för att producera och dela data om förarnas avsikter beteende och trafikkontext.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projekt hjälper till att bättre anpassa system efter olika gruppers behov, vilket kan leda till färre olyckor och högre användaracceptans. Projektet visar för nästa generations förarstödssystem som möter framtida krav i personaliserade förarassistans och HMI-funktionalitet samt nuvarande och kommande regelverk krav och demonstrerar utnyttjandet av kombinerad information från anslutna datakällor samt förartillstånd, omgivande trafik och beteendeförutsägelser, för att förbättra fordonssäkerhet.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes med en mixad metoddesign, inkluderande en simulatorstudie, onlineenkäter och kvalitativa intervjuer. Deltagarna delades in i tre grupper: en kontrollgrupp, en grupp som utsattes för mobildistraktioner och en grupp som både utsattes för mobildistraktioner och varningar från förarövervakningssystemet. Datainsamlingen analyserades för att undersöka skillnader i förarbeteende och upplevd säkerhet.