STING Day 2013
Diarienummer | |
Koordinator | Stockholm Innovation & Growth AB |
Bidrag från Vinnova | 75 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2013 - augusti 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med STING Day 2013 var att skapa en mötesplats där innovativa startups kan få inspiration, kunskap och värdefulla kontakter som leder till ett mervärde i målsättningen att bygga internationella tillväxtföretag. Minst 85% av deltagande startups ska under eventet ha skapat minst en ny värdefull affärskontakt som direkt eller indirekt genererar nytta till bolaget. - Uppfyllelse: 89% var positiva/mycket positiva till STING Day. Andelen ´very positive´ ökade från 52% till 58% jämfört med STING Day 2012.
Långsiktiga effekter som förväntas
Huvudmålet var: - Minst 85% av deltagande startups ska under eventet ha skapat minst en ny värdefull affärskontakt som direkt eller indirekt genererar nytta till bolaget. Det kan vara kontakt med investerare, potentiella partners som t ex andra startups eller mer etablerade företag, och potentiella kunder. - Ja (89%). STING Day har lett till många investerarmöten, både i Stockholm och i London, och flera diskussioner förs just nu om villkor för investeringar. Flera bolag fick kontakt med nya partners och fick leads på nya kunder.
Upplägg och genomförande
STING Day 2013 genomfördes den 7 maj och eventet var fullsatt (350 personer). I år flyttade vi eventet från Kista in till stan, Hotel Birger Jarl. Den centrala läget underlättade deltagandet vilket var mycket uppskattat. Talare och formatet med bolagspitchar fick bra feedback. Utställningen av bolagen ska ges mer plats nästa år och flyttas till den första utrymmet direkt vid entrén. ännu mer tid ska också ges till nätverkande men valfria workshops och föreläsningar som går parallellt för att tillåta deltagare att utnyttja tiden på det sätt som passar dem bäst.