Standarder för datadrivna processer i skolan
Diarienummer | |
Koordinator | Swedish Edtech Industry AB |
Bidrag från Vinnova | 172 200 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Att stärka Sveriges roll inom internationell standardisering |
Ansökningsomgång | Standardisering för att nå ut på nya marknader |
Viktiga resultat som projektet gav
Studien gör en analys av tillämpningen av nationella och internationella standarder i det svenska utbildningssystemet med en behovskartläggning. Detta för att beskriva hur edtechbolag skulle kunna använda standarder för att tillsammans med skolhuvudmännen öka mängden datadrivna processer i skolan och öka bolagens konkurrenskraft.
Långsiktiga effekter som förväntas
En studie och en kartläggning har genomförts kring vilka verksamhetsdata inom skolan som behöver vara strukturerade på ett standardiserat sätt med beskrivning av vilka effekter det skulle ge. Nuläget kring behov av nationella eller internationella standarder beskrivs. Ett område har valts ut som exempel: informationsutbyte vid skolövergångar, som idag inte struktureras på ett standardiserat sätt. Med exemplet beskriver studien identifierade effekter och rekommenderar vilka nästa steg borde vara.
Upplägg och genomförande
En expertgrupp med bred kompetens inom området har arbetat i ett flertal workshops med att identifiera behov, ta fram en lägesbeskrivning av området samt framtagande av det konkretiserande exemplet: informationsutbyte vid skolövergångar. Ett researcharbete har gjorts och sammanställts, med ett öppet remissförfarande till ett flertal aktörer där effekter och rekommendationer har tagits fram och förankrats.