Stabilitetsreglering efter en kollision
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 96000 Chassis & Vehicle Dynamics |
Bidrag från Vinnova | 1 600 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2012 - juni 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- och trafiksäkerhet 2011-10-19 |
Slutrapport | 2011-03631eng.pdf(pdf, 158 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att bidra till lösningar som minskar skador och olyckor som inträffar vid multipla kollisioner. Cirka 1/4 av alla olyckor är multipla kollisioner.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är en Post Impact funktion och kunskap hur den kan utvecklas vidare och implemeteras. Funktion kan undvika eller mildra multipla kollisioner. Projektet har bidragit med vetenskapliga rön inom området fordonsreglering, förarbeteende och olycksanalys.
Upplägg och genomförande
Arbetet delades upp i följande arbetspaket: Orsak till 2:a kollisionen, förarinteraktion, funktionsdesign och strategier för Post Impact Stability Control (PISC).