Sprickbildning i Ni-baserade superlegingar under Additiv Tillverkning
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - november 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP - Internationell samverkan |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation genom internationell samverkan |
Syfte och mål
DAM-CRACK bedömer att använda avancerade tekniker för att utöka kunskapen om övergående fysik vid sprickbildning under solidifiering av L-DED. Huvudmålen inom DAM-CRACK är att: • Förbättra förståelsen av grunderna för sprickbildning i Ni-baserade legeringar • Utföra in-situ-experiment för att samla information som indikerar orsaker till sprickbildning i AM • Tillhandahålla tillräckliga indata för att mildra sprickbildning under L-DED-processen inom teknikutvecklingen vid GKN Aerospace, Sverige
Förväntade effekter och resultat
Resultaten i DAM-CRACK kommer att möjliggöra: • Att etablera metoder för framtida utveckling, vilket möjliggör teknikutveckling inom AM vid GKN Aerospace • Att få tillräcklig kunskap för att ge en panoramavy av legeringens prestanda och dess relation till duktilitetsförändringar för att förstå sprickbildning under L-DED-processen • Framtida implementering av utvecklade Ni-baserade legeringar för andra flygkomponenter för kommersiella och militära tillämpningar
Planerat upplägg och genomförande
En tvärvetenskaplig metod i detta projekt inkluderar in situ högtemperaturdeformation med röntgendiffraktion. Båda ska registreras i realtid och efterbearbetning av data. Mångsidiga kompetenser, färdigheter och anläggningar för implementering av resultat krävs för utvärdering av industriell implementering: Sprickors orsaker i relation till processen Insatser för processoptimering av L-DED av Ni-baserade inom flygindustrin Utveckla strategier för att minska sprickbildning för sprickfria material