Spelifiering av Arbetsmiljö, ALPHA version 1 (för att utveckla ISO 45001 internationellt certifikat 2018)
Diarienummer | |
Koordinator | Certidoo AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - januari 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 1 hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Arbetsmiljöhälsospelappen GAMFY utbilda användaren i god arbetsmiljö ageranden och förebygger således arbetsrelaterad ohälsa. Appen använder välbeprövade mekaniker från speldesign med bevisat underhållningsvärde och syftet är att certifierar organisationer inom arbetsmiljö. Användaren är garanterad anonymitet. Systemet är i linje med FN:s globala delmål 3, 4, 5b, 5c, och 12.6, pågående EU-kampanjen En sund och säker arbetsmiljö genom hela arbetslivet, och EU-OSHA msp 2014-2020. Gamfy planerar vara tillgänglig på den svenska marknaden redan under 2018.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi är väldigt glada med det resultat vi nått på relativt kort tid. I effektivt grupparbete har vi utformat Gamfy Alpha version 1 som nu ska vidareutvecklas för test & implementering i Sverige 2018-2019, varefter lanseras globalt 2019. Vi har lyckats: - skapat en kommersialliserbar grund - tagit fram test-version och samlat input för vidareutvecklingen - komma på god väg att bli marknadsledande inom spelifiering av arbetsmiljömetoder. Ingen annan gör en liknande produkt ännu. Vi visar att Sverige är i framkant gällande smart-användning av digitala arbetsmiljö produkter.
Upplägg och genomförande
Att utveckla i 3D är mer tidskrävande och kostsamt än alternativen. Vi mötte vissa tekniska utmaningar på vägen och fick även lära os nya saker vi inte kunde, men projektgruppen var stark och stöttande och vi lyckades ro i land de väsentliga delarna för att få en fungerande Alpha 1 vi kan visa och testa mekaniker. Vi använde oss av Trello och hade Skypemöten 2 ggr/dagen. Två i gruppen arbetade från Gotland. Vi sammanfattade projektet vid avslut och alla fick komma med input. Resultatet blev att vi ska jobba vidare som vi gjort men för att bli mer effektfulla, ska vi våga kommunicera ärligare.