Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sopköket - optimering av koncept för skalbarhet och större social impact

Diarienummer
Koordinator SOPKÖKET AKTIEBOLAG
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid maj 2018 - maj 2019
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte har varit att utveckla Sopkökets franchisekoncept för snabbast möjliga spridning och en större social impact. Projektets målsättning: 1) Kontakt med 3 intresserade potentiella franchisetagare 2) Tydlig affärsmodell för franchisetagare Efter en intervju i radio P4, 28e maj 2019, har vi idag en intresserad potentiell franchisetagare, samt lokalt näringsliv och kunder som efterfrågar oss på flera platser i Sverige. Samtidigt vet vi nu från samtal med andra franchisegivare och mentorer att en del arbete kvarstår innan vi är redo att lansera Sopköket som franchise.

Långsiktiga effekter som förväntas

Sedan nyöppnade restaurangen får vi dagligen frågan om vi finns på fler ställen i Stockholm och landet. Vårt arbete har nominerats av Fast Food Awards och White Guide Sverige. Att tänka i banor om franchise har även gjort det lättare att skapa nya och riksomfattande samarbeten. Koncepten vi testat i nuvarande restaurang och den flexibla menyn gör det möjligt att ha en större andel räddade råvaror, samt minimerad mängd matrester och engångsmaterial per tillagad måltid. Sociala impacten från nuvarande enhet har ökat, men de positiva effekterna av flera framtida Sopköket är ännu ovist.

Upplägg och genomförande

Gått på föreläsningar om franchise och skaffat mentorer som är redan framgångsrika inom franchise: -givare, jurist, bankman. Öppnat egen restaurang och testat många olika kunderbjudanden både i restaurangen och som catering (produkter, priser, tider på dygnet - alltid med Sopkökets värdgrund i fokus). Mätt vad som fungerar och vad som inte gör det. Påbörjat Sopkökets egna franchisebok. Sökt fler och riksomfattande samarbeten med olika aktörer, för att kunna erbjuda skalfördelar till framtida franchisetagare (FT).

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 april 2018

Diarienummer 2018-01285