SMILLA: SMåskaliga live case för att Integrera Livslångt Lärande och Arbetslivsanknytning
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Tekn ekonomi & organisation |
Bidrag från Vinnova | 1 978 000 kronor |
Projektets löptid | december 2021 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat en modell för småskaliga live-case för att integrera arbetslivsanknytning i grundutbildningar och livslångt lärande. Målen är uppfyllda: 11 studentanställningar, 60 småskaliga live-case, och flera uppsatser har genomförts inom hälso- och sjukvården. Samarbetet mellan deltagarna från akademi och offentlig sektor har fördjupats, och ingenjörsstudenterna har fått en fördjupad insikt i hur deras kompetens kan bidra till förbättringar och innovation inom hälso- och sjukvården.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet stärker tillgången till universitetsutbildning för yrkesverksamma och kopplingen till arbetslivet för studenter, med fokus på kvalitet och hållbarhet. Genom att utveckla kompetens inom kvalitetsdriven verksamhetsutveckling i vården adresseras utmaningar som en åldrande befolkning och krav på resurseffektivitet. Utvärderingar visar ökat intresse bland ingenjörsstudenter för karriärer inom offentlig sektor, vilket kan stärka dess framtida kompetensförsörjning.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med konceptutveckling med bas i fokusgrupper, litteratur och referensgrupp. Detta följdes av pilotstudier och modellutveckling, samt dokumentation och spridning via konferenser, artiklar och nätverk. Totalt har 60 småskaliga live-case genomförts och modellen kommer att användas även efter projektet. Projektet och dess samarbeten har följt planen, men en förlängning gjordes för att möjliggöra en tredje pilotomgång då vi ville testa att justera tidsallokeringen för projekten.