Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SMILLA: SMåskaliga live case för att Integrera Livslångt Lärande och Arbetslivsanknytning

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Tekn ekonomi & organisation
Bidrag från Vinnova 1 978 000 kronor
Projektets löptid december 2021 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Utbildningssamverkan
Ansökningsomgång Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021

Syfte och mål

Projektets syfte är att etablera kritiska aspekter för långsiktig samverkan mellan lärosäte och behovsägare, med målet att att utveckla småskaliga live case som en modell för att operationalisera denna samverkan. SMILLA (SMåskaliga live case för att Integrera Livslångt Lärande och Arbetslivsanknytning) är en modell för korta live case som syftar till att integrera vidareutbildning och grundutbildning. En yrkesverksam behovsägare tar fram en problembeskrivning inom ramen för egen vidareutbildning som heltidsstudenter arbetar med som ett veckolångt case i en befintlig kurs.

Förväntade effekter och resultat

Den långsiktiga effekten förväntas vara en mer resurseffektiv och långsiktigt hållbar integrering av arbetslivsanknytning i grundutbildningar och utbildning för yrkesverksamma. Exempel på konkreta projektresultat är: ett ramverk för samverkan kring vidareutbildning och arbetslivsanknytning i grundutbildning, en ny form för livslångt lärande som tar avstamp i grundutbildning och samtidigt stödjer kompetenshöjning av yrksesverksamma, möjligheter för högskolestudenter att etablera kontakter i yrkeslivet och en pedagogiskt modell för småskaliga live case (SMILLA).

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i fem arbetspaket (AP). I AP1 etableras ”Kritiska aspekter för långsiktig utbildningssamverkan” bl a genom fokusgrupper. I AP2 utvecklas ”en konceptmodell för småskaliga live-case” baserat på litteraturstudier samt intervjuer, vidare tas digitala föreläsningar och case-mallar fram. Konceptmodellen är utgångspunkt för AP3 ”Testning, utvärdering och modellutveckling” där två pilotomgångar av live-casen genomförs. AP4 ”Dokumentation och paketering” stödjer spridning av modellen. AP5 ”Spridning och kunskapsöverföring” pågår kontinuerligt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 juni 2023

Diarienummer 2021-04086