Smarta urbana trafikzoner
Diarienummer | |
Koordinator | LINDHOLMEN SCIENCE PARK AKTIEBOLAG - CLOSER |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation steg 1 initiering - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att utveckla verktyg för att bemöta ett antal utmaningar som har uppstått i samband med en ökad urbanisering, högt satta miljömål samt etappmål för trafiksäkerhet på väg mot Nollvisionen. Initieringsfasen av projektet har fokuserat på definiering av smarta urbana trafikzoner samt att identifiera utvecklingssteg och aktörer för fortsatt utveckling mot hållbar implementering av lösningen. Detta har genomförts utifrån ett systemperspektiv som inkluderar samtliga aktörer, från utvecklare till slutanvändare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Konceptet smarta urbana trafikzoner har definierats, ett konsortium har etablerats, en projektidé för ett fortsatt samverkansprojekt har skapats samt utveckling av projektplan, arbetspaket och aktiviteter för det vidare arbetet har påbörjats. Effekterna sedda från arbetet som skett nu under initieringsfasen är att flertalet viktiga utmaningar kring skapandet och implementation av smarta zoner har uppdagats. Dessa har tagits i beaktning och format projektidén som ligger till grund för vidare arbete inom samverkansprojektet.
Upplägg och genomförande
Under projektets gång har en omvärldsanayls, en behovsanalys och en marknadsanalys utförts. Detta har skett genom bland annat ett antal workshops och arbetsmöten som hållts under hösten 2019 med aktörer som identifierats ha behov och nytta av smarta urbana trafikzoner. Överhörning har skapats med andra liknande projekt såsom NordicWay, GeoSum och Smarta Gator för att identifiera likheter och möjliga samarbeten framåt. Vidare har även en workshop kring jämställdhet genomförts där både projektidén, konstortiet och arbetspaketen analyserats.