Smart mobilitet kräver Smart governance
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 3 468 962 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Självkörande bilar och digitalt förmedlad delad mobilitet brukar kallas ”smart mobilitet”. Dessa lösningar skapar möjligheter, men innebär också risker. Syftet med detta projekt har varit att bidra till en diskussion om offentliga aktörers styrning. Varje kommun, region och statlig myndighet kommer att påverkas av smart mobilitet, men de har också möjlighet att påverka utvecklingen. För att kunna göra det behöver de både reflektera över sin roll och vilka resurser de har eller inte har till förfogande och utarbeta ett medvetet förhållningssätt till smart mobilitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet konkretiserar hur offentliga aktörer kan stärka sin förmåga att styra. Det finns inga färdiga recept, men kommuner, regioner och statliga myndigheter behöver alla förhålla sig till: 1) vikten av att säkerställa grundläggande värden, 2) behovet av en tydlig spelplan, 3) samverkan mellan olika aktörer, 4) medborgarnas inblandning, 5) vikten av organisatoriskt lärande, 6) att många av dagens styrmedel kommer vara relevanta även med smart mobilitet, 7) att det kan uppstå möjligheter till nya styrmedel, samt 8) att grundläggande styrprinciper kan behöva ifrågasättas.
Upplägg och genomförande
Olika metoder har använts i arbetet, som explorativa scenariostudier, litteraturstudier om smart mobilitet och styrmedel, workshops och policy labs med offentliga aktörer, samt en enkätundersökning riktad till experter inom smart mobilitet. Teoretisk har projektet varit inspirerat av litteratur om styrmedel, bland annat ett ramverk med fyra kategorier av resurser som statliga aktörer förfogar över i sin ambition att styra: Nodalitet (Nodality), Formell makt (Authority), Pengar (Treasure) och Organisation (Organization) på engelska förkortat NATO.