Slow streets, fast cities - designing infrastructure for mobility and public life.
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Centrum För Arkitektur & Design - Arkitektur- och designcentrum |
Bidrag från Vinnova | 3 999 938 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att genom en involverande designprocess ta fram fysiska prototyper för förändring av gaturummet. Syftet var att ta fram metoder och designriktlinjer som kan tillämpas effektivt och snabbt på varje gata i landet. Projektet har involverat aktörer från både privat och offentlig sektor, som samarbetat i en kontinuerligt pågående designprocess från inledande analys, till idégenerering och framtagande av de fysiska prototyperna. Spridningen av projektet har varit omfattande, även utomlands, och på många sätt överträffat förväntningarna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Street Moves har till stor del genomförts som en designprocess med utgångspunkt från Vinnovas missions-orienterade arbetssätt. Även om pandemin delvis förändrade förutsättningarna har projektet kunnat genomföras i sin helhet, inklusive alla moment, på ett framgångsrikt sätt. Street Moves har varit ett projekt som på kort tid har fått mycket att hända. Det stora intresset tyder på ett stort behov av den här typen av lösningar. En kortfattad manual har tagits fram som visar hur man kan gå tillväga om man vill utveckla och projektera egna Street Moves moduler.
Upplägg och genomförande
Projektet lades upp som en designprocess enligt projektplanen. Arbetet inleddes med en kort förstudie, behovsanalys och skissprocess. Efter utvärderingar och vidareutveckling togs ett designkoncept fram som sedan testades som prototyp. Prototyperna placerades på gator i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Genom inkluderande workshops fortsatte designprocessen på gatan med lärdomar som togs vidare. Efter vidare undersökningar sammanfattades resultatet i en manual och hela processen dokumenterades i en rapport.