Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Skola för alla från första dagen, Steg 3

Diarienummer
Koordinator KOMPLEMENTSKOLAN SVERIGE AB
Bidrag från Vinnova 19 999 980 kronor
Projektets löptid november 2017 - maj 2020
Status Avslutat
Utlysning Utmaningsdriven innovation – steg 3 implementering
Ansökningsomgång Utmaningsdriven innovation - Steg 3 Följdinvestering 2017 (höst)

Viktiga resultat som projektet gav

Målet var att deltagande organisationer och kommuner med tjänsten Studi tillsammans skapa en internationellt tillgänglig digital tjänst som stödjer genuint flerspråkigt lärande för elever som går i skolan på ett annat språk än sitt förstaspråk, samt att skapa material i ämnen om kön, sexualitet och heder, och öka tjejers intresse för teknik och programmering. Arbetspaketen som genomförts har bidragit till att projektet som helhet har nått, och i många fall överträffat, de uppsatta målen.

Långsiktiga effekter som förväntas

De uppsatta målen och mätetalen har både uppnåtts och överträffats, där 91% av studiehandledare och lärare uppger att de har blivit hjälpta av projektet. Ämnet teknik används till 55 % av tjejer som också anger programmerare som ett framtida yrke, och pojkars användning av tjänsten har ökat. Vid projektets slut hade 84 kommuner anslutit sig till projektet (målet var 40), och tjänsten är tillgänglig i 7 länder, där kommersiella kontrakt finns i fyra av dessa.

Upplägg och genomförande

Användarföreningen som upprättades för innovationsmiljön blev både mer betydelsefull och större än vad projektet initialt antog. Detta har lett till att projektet kunnat genomföra fler studier med kvalificerade och välrenommerade forskare och universitet. Det större antalet medlemmar skapade även ett bredare användarunderlag och fler lektioner för användarna att nyttja, vilket möjliggjort en hög måluppfyllelse även relativt till integration och jämlikhet.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 december 2021

Diarienummer 2017-03740