Sjöräddning med stöd av xUTM och xG
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - Samverkande Autonoma System |
Bidrag från Vinnova | 4 935 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - september 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Digital infrastruktur och kommunikation |
Ansökningsomgång | Digital infrastruktur och kommunikation - våren 2024 |
Syfte och mål
Sjöräddning men även andra räddningsinsatser vid kusterna och på land har visat sig ha stort stöd av obemannade farkoster (UXV) som kan söka av vatten och landytor och identifiera personer i nöd, visa in räddningsinsatser eller leverera livsuppehållande eller livräddande utrustning till de behövande. Här har det visat sig att de mobila nätverken har kunnat bidra till att Positionera - Navigera - Kommunicera med UXVerna. Men befintliga 4-5-6G system behöver anpassas och samordnas att täcka så stora delar av hav och land som möjligt samt stödja operatörerna och flygledningen med UTM.
Förväntade effekter och resultat
Genom att mäta kvalitén på mottagningen av de mobila kommunikationerna i tid och över jordytan samt i lufthavet kan operatörerna erbjudas säkra områden och korridorer för att flyga eller operera med andra obemannade farkoster utan att tappa kontakten och kontroll av UXVer. Detta ger tillsammans med UTM incitament att flyga säkert, tillförlitligt, autonomt och BVLOS vid räddnings och SAR operationer. Detta skulle öka chanserna att hitta nödställda i tid för att rädda liv och säkerställa hälsa för de drabbade samt för personal. UTM säkerställer dessutom relationen till bemannat flyg.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet avser att sätta upp ett Unmanned Traffic Management (UTM) system som kan planera och följa de olika involverade bemannade likväl som obemannade farkoster som sätts in vid sjöräddning i första hand - men även för eftersök vid kuster och på öar eller fastland beroende på vilken organisation som deltar och vilket mandat de har för sina uppdrag. Genom att genomföra uppdragen uppkopplade mot mobilnäten kan man säkerställa positionen och minska risken för manipulerade GNSS data, samordna insatsen genom att utnyttja olika resurser och bibehålla kontakten med UXVn - få en lägesbild.