Självkörande bilar: förändringar, förväntningar och upplevelser
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 94751, HMI Attributes & Concept |
Bidrag från Vinnova | 6 121 783 kronor |
Projektets löptid | juli 2016 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Elektronik, mjukvara och kommunikation 2016-04-12 |
Slutrapport | 2016-02515eng.pdf(pdf, 730 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta projekt har varit att tillämpa en tvärvetenskaplig etnografisk och experimentell forskningsmodell som kan identifiera användares förväntningar och erfarenheter av AD-bilar. För att förstå hur människor använder befintlig teknik och hur de använder och upplever framtida teknologier har etnografisk forskning bedrivits både i människors vardagsliv och under testförhållanden i bil. Denna forskningsmodell främjar förståelse av människors behov när det gäller autonom körning både inom industri och akademi.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har förenat etnografisk forskning med användartester i bil. Etnografisk forskning har bedrivs både i vardagslivet och i test- och simuleringsförhållanden i Wizard of Oz-plattformen för att förstå hur människor använder befintlig teknik och simulerade framtida teknologier. Dessa tillvägagångssätt har givit nya insikter och metoderna har förbättrat designprocessen vad gäller autonom körning.
Upplägg och genomförande
Vi genomförde forskning med personer som betraktades som framtida AD-användare för att förstå hur de upplevde sin pendling och hur de använde befintliga bilfunktioner. Vi utförde en online-etnografisk studie. Vi utforskade familjernas förväntningar och erfarenheter av AD-bilar inom DriveMe-projektet. Studier på provbana utfördes i kombination med ett etnografisk tillvägagångssätt. I dessa studier användes Wizard of Oz-testbilar, vilka ger möjlighet att sätta testpersoner i ett "riktigt" autonomt körförhållande genom att simulera alla funktioner hos en AD-bil.