SIMS VR-gruva på Teknikens hus
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Teknikens Hus - Teknikens Hus |
Bidrag från Vinnova | 150 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi väcker nyfikenhet och visar hur en toppmodern gruva fungerar genom en inbjudande och spännande miljö där besökaren kan spela den gamifierade versionen av SIMS VR-gruvan Vi har skapat en utställning där besökaren får en god förståelse för hur arbetet i en modern gruva ser ut idag. Vi lyckas väcka nyfikenhet och intresse för gruvindustrin och bidra till en mer nyanserad bild av gruvbrytningens betydelse för fortsatt utveckling i samhället. Vår utställning tilltalar och lockar både killar och tjejer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Efter ett besök i utställningen har besökaren fått en tydligare bild av hur det är att vara och arbeta under jord i en gruva. Besökaren får prova på olika arbetsuppgifter i gruvan och får därigenom en insikt i hur allt fungerar. Gamefieringen av VR-upplevelsen i kombination med våran utställningsmiljö tror vi kommer bidra till ökad kompetensförsörjning inom sektorn genom att visa barn och ungdomar tänkbara arbeten inom gruvsektorn, och på så vis väcka ett intresse tidigt.
Upplägg och genomförande
Vi har byggt en utställning i anslutning till våran gruvutställning där besökaren med hjälp av VR-glasögon får möjligheten att röra sig och utföra uppgifter i en gruvmiljö. Miljön är lockande för både tjejer och killar. Vi har bistått med information till SIMS mining programvaran, det har bidragit till att SIMS tagit fram en gameifierad version som uppskattas mycket av besökare. Vi inkluderar denna uplevelse som en del i vissa av de skolprogram som rör gruva och geologi.