Services with Shared Automated Vehicles - Research & Assessment in a 1st pilot - SARA1
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Integrated Transport Research Lab, MMK |
Bidrag från Vinnova | 1 100 000 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - september 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har fyllt sina mål att öka kunskapen om effekterna och potentialen för självkörande fordon (automated vehicles, AV:s) i tjänster inom delad mobilitet, framför allt ur samhälls-, användar- och system-perspektiv. Målet i detta projekt var att skapa ett första ramverk för att utvärdera tjänster med delade AV:s, och att applicera detta ramverk på den första piloten, ´Kistapiloten´, som planeras i Stockholm under våren och sommaren 2018.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten visar användarnas vilja att använda för en delad självkörande bil som en del av last-mile transport beror på frekvens och körkomfort. Användarnas vilja att betala för en delad självkörande bil som en del av last-mile transport beror på deras vilja att använda, förtroende, och säker interaktion med trafikanter. Analys på system-nivå visar att självkörande bussar har potential att avsevärt förbättra den genomsnittliga frekvensen av tjänsten. Men efterfrågan och omsättningseffekterna beror till stor del på vilken rut som väljs.
Upplägg och genomförande
Projektteamet har genomfört en utvärdering av och undersökt forskningsfrågorna genom att studera den pilot med två självkörande bussar som Nobina Technology AB har genomfört i Kista under våren 2018. Forskarna har undersökt flera olika aspekter av beteende och design av mobilitets-tjänsten. Både kvalitativa och kvantitativa metoder har genomförts.