Sensorintegration på bemannade och autonoma flygfarkoster
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 4 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att eliminera ett problem som försvårar för obemannade och energisnåla flygplan i luftövervakningsrollen. Problemet var det luftmotstånd som externt anbringade radarantenner medför. Målet var att integrera radarantennen i flygkroppen så att radarprestanda bibehölls och att skrovets strukturella integritet förblev intakt. Uppfyllelsen blev så god som kan förväntas i ett TRL 3(4)-begränsat FoU-projekt. Lösningen omfattar en spantförstärkt skrovstruktur och en ny typ av antennelement.
Långsiktiga effekter som förväntas
Innovationerna stärker svensk flygindustri inför annalkande autonomi och hållbar framdriftsteknik. Nya aktörer, vars kostnadsbild är lägre än den etablerade flygindustrins är tänkbara. De kan utöver start-ups tänkas vara aeronautiska forskningscenter, t ex det svenska SARC. Snabba utvecklingsformer förespråkas av bl a Rapid Capabilities Office, RAF (projekt LANCA) och understöds av nya verkyg (NFFP7: Autonomous, Persistent AEW/ISR Platforms). Konceptet med integrerade projektteam torde kunna appliceras i detta sammanhang.
Upplägg och genomförande
Projektet bemannades med specialister inom antennkonstruktion, strukturdynamik, materialteknik, AM samt produktionsteknik och koordinerades med IntDemo 2.3: "Inbyggda antenner". En Saab-intern konceptstudie kom också att växelverka synergiskt med projektet. Projektet indelades i ett antal arbetspaket som exekverades enligt en robust tidplan. Inom ramen för dessa paket genomfördes tre konstruktionsvarv, varav det sista fortskred till demonstratorfasen.