Sektorkoppling av grön vätgas för stålframställning - Elnätsstöd och hållbar mobilitet
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Skolan f elektroteknik och datavetenskap |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juli 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Ansökningsomgång | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar - 2024 |
Syfte och mål
Detta projekt studerar vätgas med fokus på driftfördelar och sektorkopplingar såsom stöd till elkraftnät, bränsle till transporter som tunga lastbilar, och bidrag till fjärrvärme. Projektet fortsätter förstudien "Hydrogen for industrial heat with flexibility for electricity grid and a sector coupling to transport" och syftar att överbrygga de saknade delar som identifierats inför upprättande av en systemdemonstrator. SpeciellIt kommer projektets fokus vara på att studier av tankningsstation med vätgas för tunga transporter.
Förväntade effekter och resultat
Projektet skall utreda frågor kring hur man optimerar lagring för väte och/eller andra energimedier för att ta emot både flexibilitet på elnätet och tillhandahålla vätgas för transporter med bibehållen produktion på plats. I denna studie kommer speciellt fokus vara på utformning av tankstation med vätgas för tunga transporter. Projektet förväntas lägga grund för upprättande av en systemdemonstrator.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet planeras att utföras inom 4 arbetspaket enligt följande: WP1 Utveckling för systemdemonstrator för tunga lastbilar och H2 tankstation (Volvo/KTH) WP2 Analys av driftdata (KTH/Ovako) WP3 Forskningsfrågor för elektrolys och stöd till elnätet (KTH/Hitachi Energy) WP4 Tillämpning och förberedelse inför nästa fas med systemdemonstrator (KTH) Huvudansvarig partners anges inom parentes. Projektbeskrivningen anger mer detaljer.