Samordnad varudistribution
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs universitet - Göteborgs universitet Serviceenheten |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2023 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Checkar för innovationsupphandling 2022 - grön omställning |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet gav insikter om mängden godstransporter/gods på ett universitet/lärosäte av Göteborgs universitets storlek samt andel som är lämplig för samordnad varudistribution. Godsmängden är inte jämförbar med kommuner, där tidigare studier och projekt genomförts/implementerats och därför är nyttan och värdet relativt liten på ett universitet/lärosäte. Studien föreslår en fortsatt analys av inköpsprocessen i syfte att göra den mer enhetlig över universitetets alla verksamheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett svar på förutsättningarna och potentialen för samordnad varudistribution på ett universitet av motsvarande storlek. Studien kan användas som benchmark för kommande studier och generell så har kunskapen inom området samordnad varudistribution ökad då detta var den första studien av ett svenskt universitet och larosäte.
Upplägg och genomförande
För projektets genomförande upphandlades en konsult och expert inom området. Experten hade genomfört ett antal studier inom samordnad varudistribution och hade således ett flertal jämförbara projekt med framförallt kommuner. Detta gynnade projektupplägget i form av en etablerad metodik. Förutom experten fanns såväl en arbetsgrupp som en styrgrupp kopplat till projektet. Den ursprungliga tidplanen höll men ytterligare aktiviteter planerades in under projektet för att sprida resultatet