Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Samordnad varudistribution

Diarienummer
Koordinator Göteborgs universitet - Göteborgs universitet Serviceenheten
Bidrag från Vinnova 200 000 kronor
Projektets löptid januari 2023 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Lärande och mötesplatser
Ansökningsomgång Checkar för innovationsupphandling 2022 - grön omställning

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet gav insikter om mängden godstransporter/gods på ett universitet/lärosäte av Göteborgs universitets storlek samt andel som är lämplig för samordnad varudistribution. Godsmängden är inte jämförbar med kommuner, där tidigare studier och projekt genomförts/implementerats och därför är nyttan och värdet relativt liten på ett universitet/lärosäte. Studien föreslår en fortsatt analys av inköpsprocessen i syfte att göra den mer enhetlig över universitetets alla verksamheter.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har gett svar på förutsättningarna och potentialen för samordnad varudistribution på ett universitet av motsvarande storlek. Studien kan användas som benchmark för kommande studier och generell så har kunskapen inom området samordnad varudistribution ökad då detta var den första studien av ett svenskt universitet och larosäte.

Upplägg och genomförande

För projektets genomförande upphandlades en konsult och expert inom området. Experten hade genomfört ett antal studier inom samordnad varudistribution och hade således ett flertal jämförbara projekt med framförallt kommuner. Detta gynnade projektupplägget i form av en etablerad metodik. Förutom experten fanns såväl en arbetsgrupp som en styrgrupp kopplat till projektet. Den ursprungliga tidplanen höll men ytterligare aktiviteter planerades in under projektet för att sprida resultatet

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 februari 2025

Diarienummer 2022-03561