Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SALIENCE4CAV

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Säkerhet och transport
Bidrag från Vinnova 8 689 939 kronor
Projektets löptid januari 2021 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020
Slutrapport 2020-02946engelska.pdf(pdf, 3581 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att förbättra arbetsprocessen kring säkerhetsbevisning av automatiserade fordon, med speciellt fokus på att möjliggöra en utvecklingsprocess med kontinuerliga uppdateringar av produkter. Även frågor kring säkerhet för samverkande fordon, maskininlärning, och människa-maskininteraktion ingick. Målen var att ta fram principer och metoder som stöder arbetet med att visa att det automatiserade fordonet är säkert och att främja den samlade kunskapen inom området genom vetenskapliga publikationer baserade på våra resultat.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten är principer och metoder som beskrivits i 15 öppna publikationer. Till exempel metoder för "precautionary driving", säkerhetsanalys för människa/fordon, principer kring säkra manövrer efter fel för både individuella och samverkande fordon, och användning av "out-of-distribution detection" som säkerhetsmekanism för maskininlärning. Dessutom har vi arbetat med säkerhetskontrakt för agil utveckling. Förväntade effekter är bättre och effektivare säkerhetsarbete som leder till färre olycksfall och mer tillgängliga automatiserade transportlösningar.

Upplägg och genomförande

Projektet har arbetat med fyra huvudområden: säkerhetsbevisning, design för säkerhet, säkerhet för maskininlärning, och säkerhet med varianthantering. Metoden var analys av relevanta användningsfall och state-of-the-art, samt identifiering av luckor. Forskningsfrågorna har förfinats iterativt under projektet. Metodutveckling gjordes främst på en teoretisk nivå, i vissa fall stödd av simuleringar. Resultaten har validerats genom vetenskapliga publikationer (peer-review), presentationer i relevanta forum, och återkoppling från projektets industripartners.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 april 2024

Diarienummer 2020-02946