Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Säkrare Korsningar med I2V

Diarienummer
Koordinator MittLogik Solutions AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid augusti 2024 - februari 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2024

Syfte och mål

Detta projekt fokuserar på att skapa säkrare vägar för alla trafikanter. Implementeringen av I2V-kommunikationssystem har potential att minska antalet trafikrelaterade dödsfall och skador, förbättra rörligheten samt minska miljöpåverkan från transportsystem. Genom att använda I2V-kommunikation kan uppkopplade fordon och Road Side Units utbyta kritisk information, vilket bidrar till ökad säkerhet och rörlighet för alla trafikanter. Syftet med denna studie är att utvärdera möjligheten att definiera en icke-proprietär, kommunikationsagnostisk RSU-arkitektur.

Förväntade effekter och resultat

Det förväntade resultatet av detta projekt är en genomförbarhetsrapport om skapandet av en öppen och standardiserad arkitektur för Road Side Units. Genom att införa öppna och standardiserade arkitekturer kan man minska komplexiteten och kostnaderna för implementering och underhåll, vilket leder till snabbare utrullningar och en minskning av trafikdödligheten. Projektet har potential att utgöra grunden för ett tillämpat Proof-of-Concept som demonstrerar en öppen arkitektur för Road Side Units.

Planerat upplägg och genomförande

Förstudien kommer att genomföras genom fem arbetspaket. De huvudsakliga arbetspaketen kommer att fokusera på att studera kompatibiliteten och interoperabiliteten för huvudkomponenterna i en RSU, nämligen avkänningssystem och varningssystem. Fokus kommer att ligga på icke-funktionella kraven som kallas TIPPSS Tillit, Identitet, Integritet, Skydd, Säkerhet och Trygghet. Att förstå de juridiska, säkerhets- och integritetskonsekvenser som är förknippade med användningen av RSU kommer också att vara en central del av förstudien.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 juni 2024

Diarienummer 2024-00815